Relationer skaber glæde, der både kan smages og føles

17. februar 2018
Af: Izel Mourier, Praktikant & Stine Skonning Plasmann-Hansen, PR & Kommunikationsansvarlig, DiningSix

Hos DiningSix bliver der sat en lige så stor ære i at udvikle medarbejdere som restaurantkoncepter. Således vægter både relationen og den personlige udvikling højt. Læs her, hvordan flere medarbejdere har taget et gevaldigt skridt fremad i koncernen.

De seks venner bag DiningSix fandt i sin tid sammen ved en tilfældighed, og det var dengang ikke en del af planen, at det skulle munde ud i den massive vækst, koncernen har været vidne til. DiningSix står i dag bag en række restauranter, og trods forskellige koncepter, er der ét nøgleord, der går igen for hver og én af dem: Relationer.

Relationen er vigtig for os i kontakten med vores gæster såvel som vores medarbejdere og samarbejdspartnere. Vores forretning er opbygget af gode relationer, som vi stoler på, og som vi har samarbejdet med igennem en lang årrække. På den måde håber vi at skabe et rum, hvor vores gæster ønsker at komme igen, fordi de får en relation til vores huse såvel som os som mennesker, fortæller Morten Pedersen, Direktør & Partner i DiningSix

Siden åbningen af de to KöD-restauranter i København er flere medarbejdere landet i nye, ledende stillinger inden for koncernen. Personlig udvikling er en særlig høj prioritet, hvor der bliver troet på, at relationer skaber glæde, der både kan smages og føles. Netop videreudviklingen af medarbejderne er derfor en sædvane hos DiningSix.

Vi ser et stort potentiale i vores medarbejdere og lader ikke guld passere, når det er lige foran næsen på os. Vi sætter en stor ære i at kende vores medarbejdere, deres interesser og deres drive. Vi forsøger, så vidt muligt, at hjælpe dem på vej ved at give dem den nødvendige erfaring og motivation til at videreudvikle sig, fortæller Morten Pedersen.

Kristian Johann Valentin Haubro, 31 år

Marketingchef, 3 år hos DiningSix.

Johann har været med ved roret lige siden opstarten i KöD København tilbage i 2015. Johann startede som fuldtidstjener og stod samtidig for markedsføringen. Dermed har Johann været med til at danne rammerne for restauranterne og senere koncernen og blev i foråret 2016 tildelt titlen som Marketingchef.

Jeg var relativ ny på mange områder indenfor marketing, men i takt med at husene er blevet mere professionelle, er jeg også blevet presset. Samtidig har jeg vidst, at min direktør har min ryg på mange områder, eksempelvis i forhandlingssituationer, ved strategiske overvejelser og lignende. Situationer jeg ikke har stået i alene før – men som har været virkelig lærerige, fortæller Johann

Johann omtaler opstarten af KöD-konceptet som lidt af et “hyggeprojekt” der udviklede sig til en professionel virksomhed med fart på og med en masse bolde i luften. Mange af hans bekendtskaber i koncernen er fra bylivet og diskoteksbranchen.

Alle er på én facon blevet ”voksne” og ansvarlige det sidste års tid og det smitter af i en sådan grad, at jeg får følelsen af, at toget kører nu, og at jeg ikke skal stå af lige foreløbig.

DiningSix har motiveret Johann til at færdiggøre sin HD MM og givet ham lysten til ikke at gå i stå

Her er en masse fantastiske og dygtige kollegaer, som alle har nogle fælles værdier, der gør, at det er et meget innovativt og læringsrigt hus at arbejde i, afslutter Johann

Stine Skonning Plasmann-Hansen, 27 år

PR & Kommunikationsansvarlig, 6 måneder hos DiningSix

Stine færdiggjorde sin kandidatuddannelse fra Copenhagen Business School for et år siden. Efter et halvt år med rejser og jobsøgning blev Stine ansat for, i samarbejde med Johann, at opbygge en decideret Marketingafdeling i DiningSix. Således er jobbet ved DiningSix det første af sin slags efter endt uddannelse, og Stine er glad for endelig at kunne omdanne sin akademiske viden til praktisk forståelse

Det er enormt lærerigt og spændende endelig at få lov til at bruge mine kompetencer – og så endda i en virksomhed og en branche, der er så dynamisk og omstillingsparat, fortæller Stine

Stine kender de seks partnere – og mange af de andre fra koncernen – fra sit tidligere virke i rejsebranchen. Hun har derfor fulgt DiningSix på sidelinjen over en lang årrække, men det var tilfældigheder og timing, der i sidste ende gjorde, at Stine endte i jobbet som PR & Kommunikationsansvarlig:

Jeg blev færdig med min uddannelse, lige inden DiningSix for alvor fik vokseværk. Morten vidste, at de ville gå en travl tid i møde og så noget potentiale i mig, som han tænkte, de ville få brug for i takt med, at koncernen vokser sig større. Han greb fat i mig, og så gik der ikke længe, før jeg var med på holdet.

Stine er taknemmelig for, at Morten Pedersen – og koncernen i det hele taget – har turdet satse på hende og hendes evner. Det er nemlig ikke alle nyudklækkede kandidater, der oplever det samme

Min oplevelse er, at arbejdsgivere i Danmark ofte udelukkende søger folk med en vis anciennitet eller relevant erhvervserfaring – særligt inden for mit felt. Der er bare ikke nogen, der er villige til at give dig den erfaring! Så uanset hvor meget gåpåmod, man har, kan man godt føle, at man løber panden mod muren som nyuddannet. Derfor er jeg selvfølgelig ekstra glad for at være havnet i en virksomhed, der har turdet satse på mine kompetencer, selvom jeg er nyuddannet, afslutter Stine
Petar Sant Vrkic, 28 år

Eventansvarlig Kbh, 3 år hos DiningSix.

Petar har været et par år ved roret. Han var med ved de allerførste spadestik, da DiningSix valgte at udvide KöD-konceptet til København. Her var Petar en del af opstarten af restauranten på Admiralgade og fungerede som Bestyrer. Efter mange timer i stillingen valgte Petar at søge nye udfordringer uden for KöD-huset, dog forblev branchen den samme; ved Kødbyens Mad & Marked fik Petar ny inspiration.

Jeg oplevede den samme verden, men med en ny vinkel. Jeg havde utroligt dejlige kollegaer, men jeg fik også fokus på det, jeg mener er specielt ved mine kollegaer ved DiningSix. Her er relationerne stærke og venskaberne er værdifulde – gamle som nye, fortæller Petar.

Petar vendte tilbage til DiningSix efter 1,5 år og fungerer nu som Eventansvarlig i København for DiningSix Events. En stilling han føler giver mening:

Det gav mening for os, at jeg skulle arbejde med noget eventbaseret. Og det gav mening for mig at komme tilbage. Jeg har kendt Morten og crewet længe og har det enormt sjovt i huset. Her florerer en fantastisk blanding af seriøsitet og professionalisme i samspil med den legende del. Her er vi alle mennesker og vi holder af de relationer, vi har til hinanden, afslutter Petar

Thomas Friis-Hansen, 25 år

Fotograf og Tjeneransvarlig, 6 måneder hos DiningSix

Thomas arbejder som Tjeneransvarlig hos KöD København og er samtidig fotograf for DiningSix. Han har været ansat i et halvt år, og tingene er gået rigtig stærkt siden. Thomas har haft fotografering som hobby i mange år og fik tilbudt at bruge en masse timer med netop dette for huset.

Jeg startede med det formål at tjene en ekstra skilling ved siden af SU’en. I ren DiningSix-ånd søgte de interne kræfter til at imødekomme koncernens vokseværk. Min interesse for fotografi og grafisk design gjorde, at jeg lavede lidt opgaver for koncernen, som kort tid efter udmundede sig i en fuldtidsstilling i Marketingsafdelingen, fortæller Thomas

Huset bruger en masse visuelt til både hjemmesider, sociale medier og internt brug, hvor Morten Pedersen så et potentiale i Thomas og hans fotografering.

DiningSix har givet mig friheden til selv at påbegynde nye initiativer og administrere min egen tid. Den tillid, der er fra koncernen – og min motivation for egen udvikling – gør, at der råderum til at udfolde nye metoder, programmer og ansvarsområder. Jo mere du ligger i det, jo mere får du igen, afslutter Thomas

Mads Østergaard, 24 år

Personalechef, 2 år hos DiningSix.  

Mads er én af dem, der har rykket sig en hel del på meget kort tid. Han startede ud som tjener hos KöD København i efteråret 2016. Et års tid efter blev han tildelt titlen som Tjeneransvarlig, og nu fungerer han som Personalechef. Hele HR-afdelingen startede ud som en test: Her skulle der brygges på, om en særlig afdeling til netop HR var nødvendig og ville yde koncernen godt. Mads var med fra start og prøvede at gribe de bolde, der blev kastet i luften.

Jeg tog udfordringen op på trods af min manglende erfaring. I starten virkede det meget uoverskueligt, og vi vidste ikke hvad udkommet ville være. Vi blev nødt til bare at satse og prøve ting af og så se, hvordan det ville blive taget imod. Jeg er meget resultatorienteret som person, så den arbejdsproces har krævet en accept og tilvænning fra min side. Man må tage det dag for dag, når man arbejder med en lidt flyvsk struktur. Den frihed, der ligger i netop dét, motiverer mig rigtigt meget. Der ville ikke være det samme råderum for idéer og afprøvelser, hvis jeg arbejdede i en afdeling, hvor alle processer var testet og fastlagt, fortæller Mads

Personalet på de to KöD-restauranter i København er for nyligt blevet fast tilknyttet én enkelt restaurant. Dette er et tiltag fra HR-afdelingen med forhåbningen om, at styrke personalets bånd til restauranten såvel som kollegaerne.

Hyggen under og efter job er i fokus, og personalemøderne er en mulighed for folk at knytte bånd og få oplevelser sammen ved forskellige planlagte events. Det har virket rigtig godt, og vi kan mærke og se, hvor godt personalet har det med hinanden.

Mads tror selv på, at DiningSix kan bevæge sig fremad og vokse sig endnu større. Og netop dét betyder meget for hans motivation i arbejdet – og gør det til noget mere end bare et arbejde.

Huset har satset på mig og taget mig med på rejsen. Jeg kommer ind i en chefstilling uden erfaring fordi de vil udvikle på mig som menneske. Det motiverer mig meget, afslutter Mads

Kalle Møller Jensen, 25 år

Bestyrer v. KöD Aarhus, 4 år hos DiningSix

Kalle har arbejdet hos KöD Aarhus siden opstarten i 2014. Her startede han som køkkenmedhjælper og studerede til fysioterapeut ved siden af. Efter færdiggjort uddannelse kunne Kalle mærke, at området ikke tændte den store ild i ham, og han efterspurgte derfor en udvikling ved KöD. Det blev til mere og mere ansvar i køkkenet og ved ud af huset-arrangementer. Morten Pedersen tilbød ham stillingen som Bestyrer sidste år.

Det kom lidt som en overraskelse, men jeg takkede selvfølgelig ja og tog udfordringen op. Jeg har fra start fået en følelse af ejerskab i huset og en følelse af, at være en del af noget større. Jeg har rykket mig meget som person, efter jeg begyndte på KöD. Jeg er blevet meget mere ansvarsfuld og mere løsnings- og forretningsorienteret. Samtidig har det også været fedt at kunne udvikle min viden om mad og vin, da det også har min store interesse, fortæller Kalle.

Kalle har været med til at starte de nye lokaler i Aarhus op og har jongleret studie og job med god hjælp fra studiekammerater og kolleger. Til trods for de til tider lange dage, er Kalle altid glad for at møde på job.

Jeg bliver både udfordret og motiveret, og generelt er der jo fed stemning på restauranterne. Det er nogle fede typer, der er ansat her, og det er altid en fornøjelse at møde på arbejde. Det er også en forudsætning for at arbejde i den her branche; det skal være sjovt, og man skal være et kæmpe konkurrencemenneske og turde at tage en konflikt – også med folk som man har det rigtig godt med personligt. Det er en fin balancegang, afslutter Kalle